perjantai 15. elokuuta 2014

DIY-maksihame


Kesän käytetyin vaatekappale on ollut shortsien lisäksi leopardikuvioinen maksihame. Olen aika ylpeä sanoessani, että tein sen alusta lähtien aivan itse. Tämähän oli vielä kimonoakin helpompi projetki, mutta kaavan kehitin täysin itse.

Inspiraatio tuli löydettyäni Tallinnan Abakhan kangaskaupasta edullista ja keveää leopardikangasta. Ompelijaintoilijoiden kannattaa muuten Tallinnan matkoillaan suunnata tuonne, sillä valikoima on todella laaja aina hapsusista ja strasseista erilaisiin kankaisiin.

Nyt ajattelin yrittää opastaa, miten minä tämän kyseisen vaatekappaleen kasasin. Vähän ehkä myöhässä tämä kirjoitus, mutta eiköhän maxihameet sovellu syksyynkin.



 photo lepardi_zps3dd91847.jpg



Hassusti rajattu kuva, mutta näyttää sen olennaisen. Ostin kangasta 1,5 metriä, mikä riitti hyvin 162 cm pituisen kääpön hameeseen ja alushameeseen. Jos kangas on paksumpaa, ei alushametta tarvitse, jolloin kangas luonnollisesti riittää vähän pidemmällekkin. Kankaan lisäksi tarvitset leveää kuminauhaa.

Yritin raapustaa kuvaa, joka selventäisi prosessia. Aikamoisia harakanvarpaita, mutta toivottavasti idea tulee selväksi.



 photo hameohje-sidepinei_zpse3da3b80.jpg























1. Ensin kannattaa mittailla kuinka pitkän alushameesta haluaa ja paljon kangasta siihen riittää. Sitten vaan kännät kankaan oikeasta kohdasta niin, että alsuhameen oikeapuoli ja hameen nurjapuoli osuvat vastakkain. Muistathan jättää helmaan saumavaraa! Sitten mittaa vyötärön kuminauhan leveys ja ompele sille sopiva "pussi". 

2. Ompele sekä alushameen sivut, että itse hameen sivut yhteen halkioon asti. Muista jättää aukko kuminauhan pujottamiselle. 

3. Mittaa vyötärösi leveys ja leikkaa suunnilleen samanpituinen pala kuminauhaa. Pujota kuminauha hakaneulan avulla vyötäröön sisään ja rypytä kangasta samalla. Ompele kuminauhan päät yhteen ja  testaa onko se sopivan kokoinen. Sitten ompele se käsin piiloon. 

Sitten vain viimeistelet kaikki avoimet reunat ja voilá sinulla on maxihame. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti