sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Palataan Pariisiin

Elämä on taas arkista aherrusta, joten on mukava palata kaksi viikkoa taaksepäin päiviin, jolloin vaeltelin pitkin Seinen rantaa.

Otimme Haagista yöbussin Pariisiin ja perille saavuimme noin kuuden aikaan aamulla. Oi näitä budjettimatkustamisen iloja! Ensimmäinen päivä menikin rauhallisissa merkeissä kiertäessämme ympäri katsomassa nähtävyyksiä, kuten Notre Dame ja Champs-Élysées. Ensikertalaisena Pariisissa minun oli tietenkin nähtävä näitä peruskohteita. Parempaa ensimmäistä päivää ei olisikaan voinut toivoa, sillä aurinko paistoi täydeltä terältä esitellen kaupungin parhaassa valossa. Tammikuu osoittautui myös melko hyväksi ajaksi vierailla Pariisissa, sillä turistilaumoja näkyi tuskin missään.

Seuraava päivämme olikin hieman täydempi. Aloitimme aamun Musée d'Orsayn näyttelyihin tutustumalla. Tämä museo sisältää hieman Louvrea uudempaa taidetta, erityisen paljon impressionismia 1800- luvulta, joten sen tarjonta oli enemmän meidän mieleemme. Taiteen lisäksi ihastuin itse rakennuksen, joka toimi ennen museota rautatieasemana. Pitkän museo aamupäivän jälkeen suuntasimme St. Germainin korttelia kiertelemään. Ennen kuin aurinko ehti täysin kadota, siirryimme Montmarteen, ja lähdimme kiipeämään kohti huippua. Alas laskeutuessamme näimme vielä Moulin Rougen yövalaistuksessaan.

Pariisi on sen verran hypetetty matkakohde, että olen kuullut monen pettyneen sinne viimein päästyään. Minäkin olin pitkään Pariisiin matkasta haaveillut, mutta pidin odotukseni aisoissa. Nautin todella Pariisin tunnelmasta, kauniista rakennuksista, viihtyisistä kahviloista ja bistroista, ihanasta ruoasta ja jopa kaupungin suuresta koosta, joka oli mukavaa vaihtelua lukuisten pikkukaupunkien jälkeen.